Creștinismul în contextul religios din Japonia

de Katsutaro Kawai, misionar japonez în Cluj-Napoca

  • O scurtă prezentare a Japoniei și a religiilor de acolo, istoricul lor

Japonia, cunoscută și sub numele de Țara Soarelui Răsare, are denumirea oficială Nippon (baza soarelui) și o istorie mai veche de 2500 de ani. La ora actuală, există circa 127 de milioane de locuitori pe o suprafață de 377.975 km2.

După anii 1960-1970, economia Japoniei a crescut în mod rapid, aproape miraculos, și a ajuns una din cele șapte țări cu importanță economică la nivel mondial. Poporul japonez e cunoscut pentru două caracteristici, hărnicie și politețe, iar în ceea ce privește religia e una tradițională, cu râvnă dar mai puțină pricepere.

  • Relația dintre budism și shintoism 

Cea mai veche religie din istoria Japoniei este shintoismul care este bazat pe două elemente, o parte veche a șamanismului și o parte ce se bazează pe cea mai veche carte scrisă din perioada Asuka (anii 530 d.Hr.). Budismul a venit mai târziu prin Asia continentală, în acea vreme erau mulți călugări japonezi care studiau în China și care au adus budismul ca o nouă gândire/filosofie din vest. De aceea, multe ramuri ale budismului s-au înființat în Japonia prin intermediul acelor călugări talentați. Fiindcă majoritatea călugărilor nu au vrut să se răzbune față de tradiția shintoistă, au colaborat bine și au adoptat doctrine unii de la alții.

  • Începutul creștinismului în Japonia și situația actuală

În jurul anului 1550, misionari ai bisericii catolice au ajuns în Japonia pentru a propovădui creștinismul. Au reușit să convertească o mulțime de japonezi pentru o perioadă, dar după anul 1600 a început stăpânirea prin shogunul Tokugawa, iar creștinismul a ajuns să fie interzis. Sub persecuția lui Tokugawa, în jur de 200.000 de credincioși au fost executați, într-un interval de circa 50 de ani. 

După o perioadă de interdicție, căderea conducerii Tokugawa a adus o deschidere față de cultura occidentală, a străinilor în general, și au început să vină misionari protestanți din America și Europa. În acea perioadă de deschidere culturală, misionarii s-au ocupat nu numai de biserică sau activități religioase, ci și de ajutor la nivel educațional, economic și administrativ. După Cel de-al Doilea Război Mondial,

Japonia a acceptat mai multe zeci de mii de misionari protestanți care au ajutat la refacerea infrastructurii țării, precum și la construirea bisericilor. La ora actuală există circa 8000 de biserici creștine și aproximativ un milion de credincioși japonezi.  

  • De ce prinde greu creștinismul în Japonia? Care sunt marile piedici ale japonezilor pentru a deveni creștini?

Eu m-am născut într-o familie de budiști practicanți. Familia mea a avut funcția danka (檀家), care avea rol de legătură între templu și familiile din zonă și am crescut cu obiceiurile și învățătura budistă din plin. Nu am avut prea multe întrebări legate de tradiții, ci dimpotrivă am fost mândru de starea familiei mele până în momentul când am ajuns adolescent. Atunci am început să caut sensul vieții și scopul de a trăi, iar lumina despre care se spune că a pătruns în mintea lui Buddha nu mi s-a părut suficientă pentru mine. Am continuat să caut lumina și adevărul și la urma urmei am ajuns la o biserică creștină. 

La vârsta de 16 ani L-am acceptat pe Isus Hristos ca Mântuitor personal, crezând cuvintele Lui: „Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine” (Ioan 14:6). După părerea mea, mulți japonezi nu vor să contrazică tradițiile strămoșești cu care au crescut, iar în cazul meu a fost nevoie de mult curaj ca să recunosc lumina adevărului. 

  • Care este prețul pe care-l plătește un japonez care devine creștin?

După ce am devenit creștin, familia mea și rudele mele m-au renegat și m-au eliminat din registrul de familie. De atunci nu am mai putut să mă întâlnesc cu familia, în cazul meu. Deoarece creștinii sunt o minoritate religioasă în Japonia, unii mai primesc batjocuri și au parte de prejudecăți din partea altora.

Creștinul din Japonia are nevoie de o hotărâre concretă față de credința pe care o mărturisește în fiecare zi, altfel îi este greu să trăiască în confuzia spirituală creată de o grămadă de idei provenite din religiile existente.

  • Situația actuală a bisericilor penticostale și de ce e nevoie de misionari (români) acolo?

Există biserici pline de har și de bunătatea Domnului, penticostale, precum și evanghelice, care colaborează în armonie, având același scop de a vesti Evanghelia și de a zidi trupul lui Hristos în Japonia. Eu cred că dacă puțini credincioși creștini se unesc și se roagă pentru trezire spirituală, Domnul se va descoperi poporului japonez. 

Mi se pare că Domnul i-a păstrat ca ultimă lucrare pentru desăvârșirea vestirii Evangheliei printre popoare, iar japonezii au nevoie de o abordare specială, de o strategie, una care nu a mai fost folosită de misionarii din trecut. Este nevoie de misionari care au înțeles întreaga istorie a creștinismului, care să convingă japonezii de lucrarea Domnului în istoria omenirii. Românii au o perspectivă unică față de credință, ca popor care a trecut prin încercări și binecuvântări, și eu cred că Domnul a pregătit un teren destul de greu pentru ei. Lucrarea misionară din Japonia nu este ușoară, dar cine va răspunde oare acestei provocări?

  • Nevoi de rugăciune 
  1. Mântuirea întregului popor japonez. Domnul să dea o trezire spirituală adevărată în Japonia, care să-i întoarcă la Domnul pe toți japonezii!
  2. Dumnezeu să binecuvânteze toate bisericile din Japonia și lucrarea lor! Pastorii și slujitorii creștini să fie bine susținuți în sens fizic și spiritual, protejați de orice nenorocire naturală, precum și de alte incidente.
  3. Domnul să cheme mai mulți lucrători în Japonia, pentru că e nevoie de misionari care să răspundă acestei provocări grele, așa cum aminteam mai devreme.

Be the first to comment

Leave a Reply