Atingând generația Z cu Evanghelia

de Steve Sang-Cheol Moon

Misiunea printre și cu „ultima generație din lume”

Înțelegerea noastră cu privire la misiunea globală poate fi atât pe orizontală, cât și pe verticală.

Dimensiunea pe orizontală presupune înțelegerea lumii prin prisma limitelor geografice, etnice și socioculturale. Dimensiunea  pe verticală vede lumea în funcție de diferitele generații. În acest context, înțelegerea tradițională a misiunii mondiale este mai mult orientată pe orizontală.

Înțelegerea noilor generații este o parte esențială a adevăratei gândiri misionare în această lume în schimbare rapidă. Astăzi, generația Z este cea mai tânără generație. Membrii mai în vârstă ai acestui grup și-au terminat deja educația formală și lucrează în diferite sectoare ale societății. Dar cine sunt cei din generația Z? Cum sunt ei? Și, cel mai important, cum se poate ajunge la ei cu Evanghelia?

Cine sunt ei?

Definirea grupurilor sociale în funcție de anul nașterii este utilă pentru a urmări caracteristicile specifice diferitelor generații. Deși standardul după care să se separe generațiile nu a fost niciodată bine stabilit conform cercetărilor empirice în general, cazurile din Statele Unite sunt mai clar definite și verificate decât altele.

În Studiul Peisajului Religios din 2014 realizat de Pew Research Center, SUA împarte generațiile în: Greatest Generation (cei născuți înainte de 1928), Silent Generation (cei născuți între 1928-1945), Baby Boomers (cei născuți între 1946-1964), Generația X (cei născuți între 1965-1980) și milenialii mai în vârstă și mai tineri (născuți între 1981-1996). Milenialii(1) sunt numiți și Gen Y. Gen Z este generația care urmează după Gen Y, cuprinzându-i pe cei născuți aproximativ între 1995 și 2010(2). Potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), începând din 2019 cei din generația Z cuprind peste 30% din populația lumii, numărul lor ajungând la peste 2 miliarde. Mai mult de jumătate din populația lumii aparține fie milenialilor, fie generației Z, depășind cu mult proporțiile Gen X și Baby Boomers, care sunt mai puțin de 20% fiecare. Aceasta înseamnă că noile generații sunt generațiile majoritare din lume.

Cei din generația Z devin o nouă forță de muncă în societate și în multe țări, aceștia sunt implicați în luarea unor decizii importante la locul de muncă și acasă. În Coreea de Sud, aceștia reprezintă 21,7% din toți consumatorii, iar dacă adăugăm și milenialii, ei reprezintă 43,9% din toți consumatorii(3). În SUA, s-a estimat că numai generația Z va reprezenta 40% din toți consumatorii(4).

Mai mult, în rețelele sociale, generația Z a fost menționată tot mai mult în ultimii ani. O analiză a datelor a arătat o creștere cu 40% a comentariilor despre generația Z în Coreea de Sud în al patrulea sfert din 2017(5). De asemenea, generația Z are o preferință pentru media multi-senzorială față de media tradițională. De exemplu, în Coreea de Sud, ponderea utilizatorilor de Video on Demand (VOD / video la cerere) este cea mai mare printre cei din generația Z(6). Participarea socială și influența generației Z continuă să crească în întreaga lume. Se observă că generația Z va deveni următoarea generație de lideri în forța de muncă mai devreme decât cred mulți(7).

Generația Z este probabil ultima generație a lumii(8). După ea, va fi imposibil de catalogat o generație care are caracteristici omogene, din cauza schimbărilor socioculturale rapide care contribuie la eterogenizarea grupurilor sociale.

Cum sunt ei?

Cei din generațiile Y și Z au atât similarități, cât și diferențe. Ei au multe caracteristici în comun, deoarece nu există o diferență mare de vârstă între ei. Însă, fiind crescuți de părinți din generații și vremuri diferite, ei au și diferențe semnificative în caracteristicile lor culturale și în modul de viață.

Expunerea timpurie a celor din generația Z la tehnologia modernă le-a modelat perspectiva distinctă asupra lumii și stilul de viață. Cei mai mulți dintre ei au crescut cu smartphone-uri și acces la rețelele sociale, așa că sunt mult mai pricepuți din punct de vedere tehnologic și, în general, mai capabili de multitasking decât generațiile anterioare.

Într-un sondaj comun realizat de IBM Institute for Business Value și National Retail Federation, 66% dintre respondenții generației Z au spus că au folosit adesea două sau mai multe dispozitive simultan(9). Cei din generația Z s-au născut în aceeași perioadă cu unele dintre mărcile lor preferate — Google (1998), iTunes (2003), Twitter (2006), Uber (2009), Instagram (2010) — și au crescut ca nativi digitali(10).

Pe de altă parte, membrii generației Z tind să fie cei care își coordonează viața și deciziile, cu mai multă independență decât milenialii, dar cu mai multă dependență decât generațiile anterioare, fiind astfel capabili să fie atât independenți, cât și cooperanți. Acest lucru se datorează parțial faptului că generația Z a fost crescută, în general, de părinți din generația X, care au învățat să nu devină părinți-elicopter, conform lui James Emery White(11). Mulți membri din generația Z au crescut în familii în care ambii părinți au lucrat și au avut mai puțin timp decât generațiile anterioare pentru a-și îngriji copiii, aceasta făcându-i mai puțin protectori decât părinții milenialilor.

Un alt factor important legat de caracteristicile generației Z este experiența crizelor financiare la nivel național în timpul copilăriei și adolescenței. În Coreea, majoritatea familiilor din generația Z au suferit două crize financiare severe: în primul rând, criza financiară asiatică începută în 1997; și în al doilea rând, Marea Recesiune începută în 2007. Iar impactul acesteia din urmă a fost global. Această experiență reprezintă probabil unul dintre motivele pentru care mulți dintre membrii generației Z sunt atât de anxioși și deprimați. De asemenea, aceștia cresc într-un ritm mai rapid decât generațiile anterioare. Mecanismele de adaptare ale generației Z au dus la un sentiment puternic de independență și spirit antreprenorial(12).

Valorile și un angajament autentic față de acestea sunt importante pentru generația Z. Le place să lucreze pentru și cu oameni și organizații care împărtășesc aceleași valori. Atât grija față de mediu, cât și angajamentul etic sunt valori centrale pentru ei. Astfel, pentru a fi auziți de cei din generația Z, trebuie să demonstrăm loialitatea noastră față de astfel de valori.

Cum pot fi ei atinși cu Evanghelia?

Generația Z este prima generație post-creștină, fiind crescută într-un context post-creștin, mai ales în multe dintre țările occidentale. Ei nu par să devină mai practicanți din punct de vedere religios pe măsură ce îmbătrânesc, așa că modelul general (cel puțin în SUA) este că, cu cât generația este mai tânără, cu atât este mai post-creștină(13). Atunci cum putem aborda această generație cu Evanghelia? 

Pentru a ajunge la această generație post-creștină, este necesară o exegeză a viziunii asupra lumii. O caracteristică cheie a viziunii asupra lumii a celor din generația Z este scientismul: a crede că oamenii nu pot ști ceva în mod adecvat decât dacă dovedesc științific acel lucru. Scientismul nu este nici măcar argumentat, ci asumat în rândul generației Z(14). Orientarea lor științifică nu neagă supranaturalul, ceea ce duce la posibilitatea integrării științei și supranaturalului ca deschidere apologetică către generația Z, potrivit lui White(15). Generația Z are nevoie de o viziune matură și bogată asupra lumii care să explice motivele credinței, de ce cred ceea ce cred. Structura de plauzibilitate a celor din generația Z este caracterizată de angajamentul lor față de diversitate și deschidere pentru interpretări multiple. Ca atare, a le spune celor din generația Z adevărul unicității lui Hristos necesită multă sensibilitate, care să facă distincție între normele ontologice și considerațiile epistemologice.

Relațiile autentice contează în cadrul evanghelizării. Implicarea celor din generația Z în conversații despre Hristos necesită construirea unei relații autentice bazate pe încredere și empatie, deoarece această generație tânjește după relații reale. Cei din generația Z trebuie să învețe viziunea biblică asupra lumii practicând-o, modelându-se după cineva care o iubește. Generația Z este, de asemenea, foarte orientată și informată vizual; află cunoștințe despre lume prin YouTube, Netflix și alte medii pe care le consideră captivante vizual. Prin urmare, evanghelizarea va necesita noi mijloace și stiluri de comunicare, precum și conținuturi proaspete, ținând cont de stilul de învățare digital al generației Z, bazat pe empirism multi-senzorial(16).

Pentru a le maximiza învățarea, trebuie să surprindem nuanțele celor din generația Z și să creăm o experiență adecvată și eficientă pentru ei. Cei din generația Z trebuie să fie situați în mijlocul procesului de învățare, ca participanți și nu doar ca observatori. În cele din urmă, mediul înconjurător este important pentru ei. Spațiul de învățare trebuie să fie liniștit, curat, organizat și confortabil(17). Ei ar trebui să se poată bucura de libertatea de a se deplasa, de a mânca și de a bea, în timp ce ascultă.

Concluzie

Trebuie să facem eforturi voite pentru a fi relevanți din punct de vedere cultural în încercarea de a atinge generația Z cu Evanghelia. În acest scop, trebuie să ne amintim trei puncte concrete.

În primul rând, trebuie să investim timp și energie pentru a cunoaște mai bine generația Z. Trebuie să jucăm rolul etnografului pentru a-i cunoaște direct prin practicarea observației participanților și prin interviuri etnografice. Avem nevoie de descrieri imparțiale înainte de a pronunța orice judecată, cu un simț al echilibrului între opiniile din interior și din exterior.

În al doilea rând, trebuie să invităm membrii generației Z în grupurile și echipele noastre pentru a beneficia de competența și expertiza lor. Trebuie să apreciem întrebările și sugestiile lor. Uneori ar trebui să avem sesiuni de mentorat invers, culegând din înțelepciunea și înțelegerea lor. În plus, va fi strategic să-i angajăm în mod voit pe cei din generația Z, pentru a face parte din echipa noastră de personal. Au un mare potențial de a fi colegi și lideri competenți în viitor.

În al treilea rând, trebuie să contextualizăm în mod critic programele și mesajele noastre pentru a le face relevante pentru generația Z. Trebuie să creăm o atmosferă de confort, prietenie și căldură adaptată preferințelor lor. Trebuie să le comunicăm mesajele biblice eterne și importante pentru a răspunde „întrebărilor existențiale” rămase fără răspuns în inimile lor.

Am fost slab cu cei slabi, ca să câştig pe cei slabi. M-am făcut tuturor totul, ca, oricum, să mântuiesc pe unii din ei. Fac totul pentru Evanghelie, ca să am şi eu parte de ea. (1 Corinteni 9:22-23).

 

Note

1 Nota editorului: Vezi articolul lui Steve Steddom și Thomas Harvey, intitulat ‘The Millenials’, în ediția noiembrie 2014 a Lausanne Global Analysis

2 Există diverse definiții ale generației Z în ceea ce privește anul nașterii. Unele, precum raportul realizat de Barna Group, definesc anul de început la 1999, în timp ce altele, inclusiv James Emery White, îl definesc ca începând în jur de 1995 și terminând în jurul anului 2010. Vezi  Barna Group & Impact 360 Institute, Gen Z: The culture, beliefs and motivations shaping the next generation (2018), 10 și James Emery White, Meet Generation Z: Understanding and reaching the new post-Christian World (Grand Rapids: Baker Books, 2017), 38. Fluiditatea definiției este de înțeles având în vedere diferitele contexte istorice ale diferitelor țări. De asemenea, putem stabili care este ultimul an de naștere al acestei generații numai după ce vom fi observat cum sunt caracteristic diferiți oamenii născuți mai recent. În acest articol, generația Z este definită ca fiind cei născuți între 1995 și 2010

3 Samjong KPMG, Samjong Insight Vol. 66 (2019), 3

4 Mark Beal, Decoding Gen Z: 101 Lessons Generation Z will teach corporate America, marketers & media (New Jersey: Mark Beal Media, LLC, 2018), 2. 

5 Geunjoo Lee & Sungkong Park, ‘Social big data ro bon Z sedae’, Card Business Brief (BC Card Digital Research Institute, 2018). 

6 Jihyung Shin, ‘Millenial sedae wa z sedae media iyong’, KISDI STAT Report Vol 19, No. 03 (15. 02. 2019).

7 Richard Dool, How Generation Z wants to be led (America: Richard Dool, 2019), 141.

8 James Emery White, Meet Generation Z: Understanding and reaching the new post-Christian  World (Grand Rapids: Baker Books, 2017), 38-39.

9 IBM Institute for Business Value & National Retail Federation. Uilmuihan z sedae (2017).

10 Beal, Decoding Gen Z, 1.

11 White, Meet Generation Z, 51.

12 Ibid., 40.

13 Pew Research Center, ‘2014 Religious Landscape Study’; Barna Group & Impact 360 Institute, Gen Z; White, Meet Generation Z, 49.

14 Barna Group & Impact 360 Institute, Gen Z, 100.

15 White, Meet Generation Z, 143.

16 Ibid., 118-119, 126.

17 Ibid., 46-49.

 

Lausanne Global Analysis · Martie 2021 · Vol. 10 / Ediția 2

Be the first to comment

Leave a Reply